Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Samenwerkend leren : praktijkboek.
Authors: ---
ISBN: 9001307493 Year: 2005 Publisher: Groningen : Wolters-Noordhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenwerkend leren wordt gezien als een van de krachtigste instructiestrategieën om het zelfstandige leren van leerlingen te ontwikkelen. In dit boek wordt een groot aantal samenwerkingsstructuren uitgelegd, voorzien van voorbeelden. De auteurs bespreken de sterke en zwakke kanten van samenwerkend leren met behulp van achtergrondtheorieën en onderzoeksresultaten. De succesfactoren komen aan bod, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Ook de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlingen, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen wordt besproken. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als de klas zichzelf als groep ervaart dan wanneer zij zich zien als een verzameling individuen.


Book
Sprekend leren : wanneer groepswerk écht rendeert in het lager onderwijs
Author:
ISBN: 9789048604104 Year: 2013 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over de organisatie en structuur van groepswerk, over klasschikking, over werksfeer creëren. Meer dan twintig praktijkvoorbeelden hoe je leerlingen in groepen kunt laten werken. In groepswerk kunnen leerlingen tot sprekend leren komen. Samen leren doe je immers via taal. Maar dat lukt enkel als leerlingen basisregels volgen: • naar elkaar luisteren ; • respect tonen voor elkaars mening; • kritisch doorvragen; • positieve feedback geven ; • als groep naar een consensus streven. Er is maar één probleem : leerlingen worden niet met deze vaardigheden geboren en ze krijgen ze niet allemaal mee van thuis. Ze moeten ze dus op school leren. Tot nu toe bestond daar in Vlaanderen geen didactiek voor, geen kant-en-klare lessen, geen evaluatievormen. Dit boek vult die leemte in. Niet met grote theorieën, wel met veel voorbeelden, suggesties en modellessen met werkbladen. Alleen sprekend leren doet groepswerk écht renderen.


Book
Samenwerkend leren : praktijkboek.
Authors: ---
ISBN: 9789001307493 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit praktijkboek komt de onderwijspraktijk van samenwerked leren aan bod door de verscheidenheid aan samenwerkingsstructuren toe te lichten en van vele voorbeelden te voorzien. Ook worden de succesfacturen besproken, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Dezelfde geldt voor de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlinge, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als zij zich als groep ervaren dan wanneer zij zich als een verzameling individueen zien. (Bron: covertekst)


Book
Coöperatieve leerstrategieën : research, principes en de didactische uitwerking
Authors: ---
ISBN: 9789461180018 Year: 2010 Publisher: Vlissingen Bazalt


Book
Verschillen in de klas : pedagogisch handelen in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789024417445 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen


Book
Is het al tijd? : een CLIM-thema voor de tweede graad basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789045532912 9045532913 Year: 2010 Publisher: Berchem Gent De Boeck Steunpunt Intercultureel Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit CLIM-thema staan leerlingen stil bij de relativiteit van tijd, ontdekken ze verschillende manieren om tijd te meten, reflecteren ze over de wisselwerking tussen verleden, heden en toekomst, verzamelen ze informatie over 'tijd' en 'cycli' in de natuur, leren hoe een dagverloop in elkaar zit en hoe ze zelf een agenda kunnen opstellen, enz... Het thema 'tijd' is al even divers als de diversiteit die in de klas schuilt in het beleven van de tijd, het meten van de tijd, het omgaan met de tijd.


Book
Zie ik wat ik zie? : een CLIM-thema voor de derde graad basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789045532561 9045532565 Year: 2010 Publisher: Berchem Gent De Boeck Steunpunt Intercultureel Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit thema ontdekken de leerlingen op een speelse wijze beelden, structuren en verbanden waarmee ze geconfronteerd worden. De nadruk ligt niet op kennisverwerving en op het trekken van grote conclusies, maar op het verwonderd ontdekken van structuren in hun nabije en verre omgeving, van de mogelijkheid om de wereld door verschillende brillen te bekijken, enz... In dit thema zijn veel muzische activiteiten verwerkt.


Book
Een CLIMrek naar intercultureel leren : werken aan een climmig klasklimaat : bronnenboek kleuteronderwijs en 1ste graad lager onderwijs : verhalen, spelletjes, activiteitenfiches, kopieerbladen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789045517315 9045512424 9045517310 9789045520902 9045520907 9789045512426 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Gent De Boeck Steunpunt Intercultureel Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit bronnenboek voor intercultureel leren zit vol verhalen, spelletjes, activiteitenfiches en kant-en-klare kopieerbladen. Daarmee kan de leerkracht aan de slag om de vaardigheden van CLIM op het niveau van het kleuteronderwijs en de eerste graad lager onderwijs te ontwikkelen. De activiteiten richten zich op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het al doende leren van het jonge kind.

Keywords

intercultureel onderwijs --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- samenwerkend leren --- didactiek --- Didactics of primary education --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie ; intercultureel onderwijs --- coöperatief leren --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- leerboeken --- 474.6 --- basisonderwijs --- 471.43 --- Attitudevorming --- CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactische werkvormen --- Diversiteit --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Intercultureel onderwijs --- Klassfeer --- Meervoudige intelligentie --- Multiculturele samenleving --- Spelen(Kinderspelen) --- 1e graad l.o. --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 476.1 --- 478.1 --- Coöperatief leren in multiculturele groepen (CLIM) --- Coöperatief leren --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- afspraken --- attitudevorming --- groep --- groepswerk --- handboek --- intercultureel leren --- multicultureel --- normen --- regels --- rollen --- samenwerken --- verantwoordelijkheid --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- 478.7 --- 37.035 --- 471.4 --- Interculturele vaardigheden --- Kleuteronderwijs ; lager onderwijs --- Normalisatie --- Samenleving --- Samenwerking --- Sociale vaardigheden --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Schoolbooks - Didactic material --- 1e graad l.o --- Mondiale vorming --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Attitudes --- Afspraken --- Normen --- Regels --- Groepswerk --- Verantwoordelijkheid --- Rollenpatronen --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Teamwerk --- Basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Coöperatief leren in multiculturele klassen (CLIM) --- Attitude --- Afspraak --- Norm (standaard) --- Rolpatroon --- Didactics of Kindergarten. --- Didactics of primary education. --- Didactics of social education. --- didactiek. --- intercultureel onderwijs. --- samenwerkend leren. --- Norm (gedragsregel)

Listing 1 - 8 of 8
Sort by